W naszej szkole uczniowie oraz rodzice mają możliwość skorzystania z porad psychologa szkolnego.
Oto kilka informacji dotyczących sytuacji, w których można skorzystać z pomocy psychologa:
dla ucznia, gdy:
– potrzebuje rozmowy, czuje się nierozumiany przez otoczenie lub po prostu chce się podzielić swoimi doświadczeniami,
– przeżywa trudne emocje i potrzebuje wsparcia, bądź wyciszenia,
– ma konflikt z rówieśnikami i nie wie jak ten problem rozwiązać,
– ma trudną sytuację w domu lub problem w porozumieniu z rodzicami czy rodzeństwem,
– chce lepiej radzić sobie w sytuacjach stresowych czy kontrolowaniu emocji,
– chce pomóc koledze/koleżance ponieważ czuje, że potrzebuje wsparcia,
dla rodzica, gdy:
– chce lepiej zrozumieć swoje dziecko,
– martwi się zmianą w zachowaniu swojego dziecka,
– potrzebuje wsparcia/ porady w trudnej sytuacji,
– chce uzyskać wskazówki/propozycje do pracy z dzieckiem w domu.
Serdecznie zapraszam do kontaktu w poniedziałki i wtorki.
Ćwiczenia – zabawy na wzmocnienie koncentracji uwagi
Zabawy wspólne – Ty i dziecko
– grupowanie przedmiotów wg. określonej cechy ( np. owoce , klocki , rośliny , zabawki } – na obrazkach lub w wyobraźni
– granie w gry planszowe
– słuchanie czytanych przez dorosłego książek
– ” magiczny nieporządek ” – szukanie w pomieszczeniu przedmiotów które zmieniły swoje położenie
– zabawa w ” ciepło – zimno ” – rodzic chowa w pomieszczeniu przedmiot i daje dziecku instrukcje ; gdy dziecko jest blisko
przedmiotu mówi : ciepło , cieplej , gorąco ; kiedy dziecko jest daleko od przedmiotu – zimno , zimniej , mróz
– zgadnij co to ? dziecko zamyka oczy , rodzic podaje dziecku przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co to za
przedmiot , bez otwierania oczu
Ćwiczenia samodzielne
– słuchanie audiobooków
– rysowanie odbić obrazków z użyciem lusterka
– wyszukiwanie różnic na obrazkach , porównywanie obrazków
– łączenie ( na rysunku ) kropek
– kolorowanki
– labirynty – szukanie dróg wyjścia z gotowych labiryntów lub rysowanie własnych
Pamiętajmy : aby ćwiczenia były dla dziecka przyjemnością muszą być dostosowane do indywidualnych
możliwości dziecka .
Polecam – pedagog szkolny
Emocje w rodzinie w dobie pandemii
Aktualna sytuacja związana z korona wirusem to dla nas wszystkich emocjonalne wyzwanie. Nastrój niepokoju i niepewności udziela się każdemu. Obawiamy się o zdrowie własne i naszych najbliższych. Pamiętajmy, że przebywanie całej rodziny w zamkniętej przestrzeni przez dłuższy czas może powodować konflikty.
Stres związany z taką sytuacją może generować spięcia i nieporozumienia między domownikami.
Budujmy i pogłębiajmy przekonanie że dom to nasza przystań i schronienie. Zróbmy wszystko , aby wspólnie spędzony czas wykorzystać jak najlepiej. Po prostu bądźmy z sobą ; doceńmy wartość osobistych kontaktów. Postarajmy się wzajemnie dodać sobie otuchy i być dla siebie wsparciem.
Bądźmy cierpliwi , wyrozumiali oraz tolerancyjni dla ” słabości ” naszych domowników ale i własnych.
Starajmy się o stworzenie i utrzymanie pozytywnej i przyjaznej atmosfery. Wzmacniajmy i pielęgnujmy nasze więzi rodzinne. Bądźmy otwarci na potrzeby innych.
To czego teraz najbardziej wszyscy potrzebujemy to miłość , troska , zaufanie i wzajemne zrozumienie, a nasze dzieci muszą mieć przekonanie że są kochane i bezpieczne.
Nadchodzące święta będą wspaniałą okazją do okazania sobie wzajemnych uczuć, bliskości, zrozumienia i życzliwości.
Pedagog szkolny
Dla uczniów klas ósmych – porady przed egzaminem.
Drodzy uczniowie 🙂
Przed Wami egzaminy ósmoklasistów. Na pewno jesteście do nich dobrze przygotowani ; posiadacie niezbędną wiedzę i umiejętności .Stres jaki będzie Wam towarzyszył ,może w pierwszej chwili spowodować wrażenie tzw.”pustki w głowie „. Przygotowałam dla Was kilka rad :
Jak poradzić sobie z egzaminacyjną pustką w głowie ?
1.Pamiętajcie że „pustka w głowie ” to tylko chwilowy efekt stresu egzaminacyjnego.
2.Jeżeli nie możesz przypomnieć sobie odpowiedzi na jakieś pytanie, choć wiesz,że ją znasz,zostaw puste miejsce i przejdź do kolejnego pytania.
3.Jest szansa, że w trakcie rozwiązywania kolejnych zadań odpowiedź odnajdzie się w Twojej głowie.
Mózg będzie poszukiwał tej informacji, mimo iż Ty będziesz rozwiązywał kolejne zadania.
4.Zadawaj sobie w myślach pytania poznawcze ( kto?, kiedy?, gdzie?,jak?),pozwalające na łączenie faktów
i dojście do potrzebnych informacji.
5.Postaraj się odprężyć. Weź kilka głębokich oddechów, rozluźnij ramiona , zamknij na chwilę oczy .
Zaciśnij palce u rąk i nóg , rozluźnij je i kilkakrotnie powtórz to ćwiczenie.
6.Obniż rangę wydarzenia – pomyśl , że to nie egzamin ale po prostu sprawdzian.
7.Zastosuj autonarrację, czyli powtarzane w myślach pozytywne twierdzenia: „Poradzę sobie …,Z trudniejszymi rzeczami sobie radziłam…itp. Możesz też stworzyć sobie własne hasła które działają na Ciebie uspokajająco , typu : „Spokojnie …, Opanuj się …, Pomyśl …”
Jestem przekonana że bardzo dobrze poradzicie sobie z egzaminami .
Pamiętajcie ,że pozytywne nastawienie i wiara we własne możliwości mają duży wpływ
na przebieg i wyniki egzaminów.
Życzę Wam sukcesu szkolnego 🙂
Pedagog szkolny
DRODZY RODZICE!
Serdecznie zapraszamy do lektury poniższych artykułów oraz do udziału
w webinarium. artykuł o nastolatkach:
https://www.psychodiagnosis.pl/2021/05/07/jak-rozmawiac-z-nastolatkiem/
webinar:
https://www.psychodiagnosis.pl/2021/05/07/webinar-jak-rozmawiac-z-nastolatkiem/
artykuł o powrocie do szkoły:
https://www.psychodiagnosis.pl/2021/02/07/leki-zwiazane-z-powrotem-do-szkoly-po-lockdown-ie/
Jak pomóc dziecku pokonać stres przed egzaminem ósmoklasisty
Rodzice bardzo przeżywają egzaminy zewnętrzne swoich dzieci; denerwują się i boją się w takich chwilach nie mniej niż dziecko. Chociaż dorośli mają mocniejszy, dojrzalszy układ nerwowy i potrafią w dużym stopniu kontrolować swoje reakcje, to lęk rodziców może być zaraźliwy i udzielić się dziecku.
Pamiętajmy, aby nie dolewać oliwy do ognia, nie straszyć. Mobilizujcie Państwo dzieci, pilnujcie aby dobrze przygotowały się do egzaminów, powtarzały materiał. Starajcie się łagodzić nerwową atmosferę, która
w wielu domach przeszkadza i tak stresującemu się dziecku. Spokojnie rozmawiajcie o czekających dzieci egzaminach.
U wielu uczniów egzaminy ósmoklasisty wywołują niepokój i lęk. Oto kilka wskazówek które mam nadzieję pomogą Państwu w udzieleniu wsparcia swoim dzieciom, w tym trudnym i ważnym dla nich okresie.
– Dodawaj dziecku otuchy.
Niektórzy rodzice straszą dziecko, że nie zda, a nawet wymyślają kary
w przypadku ewentualnej porażki. Jest to stresujące i przynosi odwrotny skutek. Dziecko zaczyna wątpić w swój sukces, skupia uwagę na ewentualnej porażce, a nie na nauce. Pozytywne myślenie o egzaminach sprawia, że dziecko bardziej się mobilizuje i wierzy w swój sukces.
– Zachęcaj dziecko do rozsądnego uczenia się.
Nie pozwól , by dziecko godzinami ślęczało nad książkami, Przekonaj je, że lepiej uczyć się krócej ale intensywnie, a potem zrobić sobie krótką przerwę. Dopilnuj , aby znalazło czas na powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
– Zadbaj o miłą atmosferę w domu.
Postaraj się, aby w domu panowała spokojna i przyjacielska atmosfera. Porozmawiaj z dzieckiem o tym czego się obawia; staraj się „wyciszyć” jego lęki. Opowiedz o swoich egzaminacyjnych przeżyciach i o tym jak radziłeś sobie z tą sytuacją.
Nie obciążaj dziecka swoimi emocjami; opanuj emocje, nie okazuj że denerwujesz się bardziej od niego. Tylko pozornie wydaje się nam że denerwując się razem z dzieckiem wspieramy je. Nasze emocje, obawy i lęki udzielą się dziecku.
– Zmień u dziecka postrzeganie stresu.
Uświadom dziecku że stres jest przywilejem ludzi ambitnych i świadczy
o tym że nie lekceważy ono swoich życiowych zadań.
Odwróć obraz postrzegania stresu nie jako emocji słabeusza, ale jako cechy człowieka inteligentnego, z aspiracjami.
Polecam – pedagog szkolny
Jak motywować dziecko do zdalnego uczenia się.
Za nami kolejny tydzień zdalnego nauczania i uczenia się. To bardzo trudny czas dla rodziców , uczniów i nauczycieli.
Co możemy zrobić aby wzmocnić w dzieciach motywację do nauki , żeby dzieciom ” chciało się chcieć „.
– Zadbajmy o potrzeby psychiczne dziecka
Dajmy dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Uświadamiajmy dzieciom ,że aktualna sytuacja to stan przejściowy , tymczasowy ; że wszystko wróci do normalności. Pokażmy – że mimo trudnej sytuacji radzimy sobie zw tym szczególnym okresie.
Zachowajmy spokój i rozsądek ; bądźmy przykładem odpowiedzialnego zachowania , radzenia sobie z trudnymi emocjami .
Dziecko nas obserwuje , to przede wszystkim rodzice są ” nosicielami ” emocji i zachowań .
– Utrzymujmy – w miarę możliwości – stabilny , jasny i stały harmonogram dnia
W okresie zawieszenia zajęć w szkole i izolacji harmonogram dnia dzieci uległ nagłej i gwałtownej zmianie . Zmusił nas wszystkich do ” przetasowania ” : istniejącego porządku dnia. Pomimo , że dzieci fizycznie nie uczęszczają do szkoły ,
na zajęcia dodatkowe , są poddane izolacji warto stworzyć i utrzymywać stały plan dnia. Dobra organizacja czasu – szczególnie nauki – pomaga zmobilizować się dzieciom do realizacji szkolnych zadań. Pomóżmy dzieciom ( tym młodszym i tym starszym ) tak rozplanować czas , aby w planie znalazł się czas na indywidualną pracę dziecka z materiałem wskazanym przez nauczyciela , pracę domową , aktywność fizyczna ( nawet w warunkach domowych ) , odpoczynek i wypełnianie obowiązków domowych . Utrzymanie codziennej rutyny wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji dziecka oraz uniknięcie domowego chaosu. Jeżeli jest taka potrzeba staraj się ulepszyć stare rutyny lub opracować nowe , których przestrzegać będą domownicy na czas kryzysu. Harmonogram dnia daje poczucie względnej stabilności.
– Zachęcajmy dzieci do systematycznej pracy
Dzieci przestrzegające codziennego harmonogramu dnia zauważą że opanowanie materiału – przy zachowaniu systematyczności – nie jest aż takie trudne jak się wcześniej wydawało . Dyscyplina w uczeniu się , systematyczność, pozwala na przyswajanie wiedzy stopniowo , małymi partiami , co w efekcie jest bardziej efektywne i skuteczne.
Opanowanie materiału z kilku dni w bardzo krótkim czasie np. w jeden dzień, jest praktycznie niemożliwy i działa demotywująco, ; wywołuje niechęć do jakiegokolwiek wysiłku umysłowego .
– Wzmacniajmy samodzielność dziecka
Nie wyręczajmy ale pomagajmy . Dziecko powinno odrabianie zajęć lekcyjnych zacząć od zadań najprostszych ; sukces motywuje dziecko do podejmowania i rozwiązywania zadań trudniejszych. Samodzielne wykonanie pracy wzmacnia wiarę dziecka we własne możliwości , podwyższa jego samoocenę , dostarcza satysfakcji , mobilizuje do podejmowania kolejnych zadań.
– Współpracuj z nauczycielami
Zdalne nauczanie to nowa sytuacja nie tylko dla uczniów , ich rodziców ale również dla nauczycieli . Wszyscy się uczymy „nowego”. Zgłaszaj nauczycielom swoje spostrzeżenia i wnioski. To pomoże usprawnić zdalne nauczanie – sytuację nową i trudną dla dzieci , rodziców i nauczycieli.
Nie popełniaj błędów :
– Nie krytykujmy dzieci , nie straszmy ich konsekwencjami . Wspierajmy nie oceniajmy .
– Nie stawiajmy wymagań ponad możliwości dziecka . To sprawi że dziecko zniechęci się do wypełniania zadań szkolnych.
– Nie podważajmy sensu zdalnej nauki i kompetencji nauczycieli. To sprawi że dziecko nie będzie chciało podjąć żadnego wysiłku by realizować program nauczania i nie będzie zmotywowane do żadnej pracy .
Polecam – pedagog szkolny
Problemy nastolatków w aktualnej sytuacji społecznej.
Czas w którym aktualnie żyjemy jest bardzo trudny dla nas wszystkich. Dla naszych nastoletnich dzieci jest to okres szczególnie trudny. Okres dorastania to przede wszystkim emocje i gwałtowne ich przeżywanie. Nastolatki przeżywają wszystko bardzo intensywnie , ich emocje są bardzo zmienne , często skrajne. Dla okresu nastoletniego charakterystyczne są: nadwrażliwość , przekora , bunt , skrytość , krytycyzm , poczucie niezrozumienia .
Nastolatki w czasie izolacji radzą sobie różnie ; jedni lepiej drudzy gorzej.
Wiele zależy od ich charakteru , temperamentu , kształtującej się osobowości ,zainteresowań , rodziny , przyjaciół , warunków mieszkaniowych . Dużym wyzwaniem dla nich jest :
– niepewność sytuacji – zmiana dotychczasowego ” porządku ” dnia , konieczna zmiana przyzwyczajeń i nawyków
– komunikacja i relacje z rodzicami
– brak bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami
Do tej pory młodzi ludzie żyli w ustalonym ” schemacie ” dnia ; zajęcia
w szkole , zajęcia dodatkowe , spotkania z kolegami i koleżankami, określony czas spędzany z rodzicami . W aktualnej sytuacji znany im harmonogram dnia stanął
„na głowie „powodując chaos i zmuszając – często do nieakceptowanych – zmian. Frustrację może dodatkowo wywoływać niepewność sytuacji ; brak odpowiedzi na pytania : ” Kiedy się TO skończy ? ” , ” Co będzie dalej ?”
W okresie nastoletnim kontakty z rodzicami ( młodszym rodzeństwem ) znacznie się komplikują. Przyczyną napięć rozwijająca się potrzeba samodzielności , próba budowania własnej i niezależnej tożsamości ,nadmierny krytycyzm wobec dorosłych , poczucie niezrozumienia przez dorosłych. W okresie izolacji wszystkie problemy komunikacji rodzic – nastolatek znacznie się nasilają. Nastolatki przebywają z rodzicami o wiele dłużej niż do tej pory ; bywa , że 24 godziny na dobę. Nastolatkom brakuje ” płaszczyzny odbicia ” – zajęć w szkole , zajęć rozwijających zainteresowania, spotkań z rówieśnikami , aktywności fizycznej i poznawczej . To wszystko może powodować dodatkowe konflikty , bunt , napięcia ale również apatię, niechęć do wypełniania obowiązków , w tym szkolnych.
Okres nastoletni to czas intensywnych , bezpośrednich kontaktów z kolegami i koleżankami. Nastolatki często utożsamiają się z grupą rówieśniczą; pragną akceptacji grupy ; to ze zdaniem i opiniami rówieśników liczą się najbardziej. Wśród nich mogą znaleźć zrozumienie dla swoich emocji, podzielić się obawami i wątpliwościami.
W aktualnej sytuacji młodzież została odizolowana od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami. Nastolatki uświadamiają sobie że urządzenia techniczne nie zastąpią bezpośrednich relacji. To nie jest ich wybór , to jest przymus i konieczność – a to często powoduje bunt , agresję , negację , ale
i smutek , przygnębienie , niechęć do działań.
Polecam – pedagog szkolny
Jak skutecznie i efektywnie komunikować się z dzieckiem
Co zrobić aby komunikacja z dzieckiem w każdym wieku była otwarta i skuteczna ?
1. Znaleźć czas tylko dla dziecka.
Rodzice obecnie są bardzo zabiegani , starają się dzielić czas między pracę , dom i dziecko. Jeżeli chcemy poświęcić dziecku czas , poświęcajmy go tylko jemu. Niech to będzie tyle czasu ile jesteśmy w stanie wygospodarować w ciągu dnia , ale niech to będzie czas spędzony z dzieckiem i dla niego. Może to być krótki spacer , czytanie książek a nawet rozmowa . Ważne , aby w tym czasie ” zająć się ” tylko dzieckiem. Korzyść jest obustronna ; dziecko będzie miało poczucie jest jest ważne i kochane , a rodzic będzie lepiej znał swoje dziecko i jego problemy.
2.Być oparciem dla dziecka w każdej sytuacji.
Pamiętajmy , że pierwszym , najważniejszym i często jedynym oparciem dla dziecka w każdym okresie jego życia są rodzice.Jeżeli rodzice zbagatelizują problemy dziecka , nie wysłuchają go lub co gorsza wyśmieją , albo będą tylko udawali że słuchają , dziecko mając problem nie zwróci się już do rodziców. Przestanie szukać u nich pomocy , zwierzać się im. Nieważne jaki problem ma dziecko , ważne aby potraktować go serio. W ten sposób pokażemy dziecku że może na nas liczyć.
3. Uważnie słuchać dziecko a nie tylko słyszeć.
Kiedy dzieci wiedzą że rodzice chcą je słuchać będą chętniej inicjowały rozmowę. Zamiast słuchać jednym uchem , słuchajmy dziecka bardzo uważnie. Jeżeli dziecko wie , że jest wysłuchiwane i rozumiane czuje się docenione i chce kontynuować rozmowę.Uważne słuchanie zachęca dziecko do otwartej komunikacji i podtrzymuje ją.
4.Akceptuj dziecko ale nie jego negatywne zachowania.
Dziecko powinno wiedzieć że jest kochane i akceptowane takim jakie jest naprawdę. Musimy nauczyć się rozróżniać dwie sprawy : zachowanie dziecka i samo dziecko : należy oddzielić „uczynki ” od wykonawcy czyli dziecka. W sytuacji gdy dziecko zrobiło coś niewłaściwego koncentrujmy się na zachowaniu mówiąc np. że kochasz dziecko ale nie podoba ci się jego zachowanie. Mówmy o swoich odczuciach, o tym , co nam się konkretnie nie podoba , ale nie o dziecku tylko o jego zachowaniu. Akceptacja dziecka nie oznacza akceptacji i przyzwolenia na negatywne zachowania. Dziecko powinno wiedzieć , że mimo „złego ” zachowania nie tracą miłości rodziców.
5. Pomóż dziecku rozumieć i radzić sobie z własnymi emocjami.
Mówienie o swoich emocjach i uczuciach z rodzicami jest dla dziecka bardzo trudne ale bardzo ważne . Dziecko uczy się je rozpoznawać , nie boi się o nich mówić , ma świadomość że są one czymś naturalnym . Dziecko ma prawo odczuwać złość , gniew i inne negatywne emocje . Akceptacja tych uczuć czy emocji nie oznacza zgody na jego negatywne zachowania. Negatywne zachowania dziecka mogą być przykrywką emocji z którymi dziecko sobie nie radzi. Starajmy się zrozumieć motywy niewłaściwych zachowań , poznać emocje i uczucia które wywołały takie zachowanie .
Polecam – pedagog szkolny
Jak być konsekwentnym w wychowaniu dziecka.
Rodzice:
1. Ustalcie między sobą zasady i wartości wg których chcecie wychowywać swoje dzieci ; ważne by uznały je obie strony.
2. Nasza pamięć jest krótka więc lepiej spisać to co wspólnie ustalicie.
3. Tłumaczcie dziecku dlaczego podjęliście taką decyzję, dlaczego
w Waszym domu panują takie zasady.
4. Nie bójcie się wymagać od dzieci jeśli Was nie słuchają.
5. Jeśli zasada jest jasna dla dziecka i stosowana już jakiś czas nie musicie
z dzieckiem dyskutować. ” Michał , powiedziałam żebyś wyłączył komputer i to nie jest zaproszenie do dyskusji tylko polecenie do wykonania .”
6. Wydawajcie polecenia krótkimi zdaniami.
7. Czasami wystarczy „groźne ” spojrzenie , odpowiednia mimika.
8. Musicie jako Rodzice wzajemnie się wspierać Jeśli dziecko nie reaguje na to co mówi mama , do akcji wkracza tata i na odwrót.
9. Jeśli Wasze dziecko jest wyjątkowo nieposłuszne możesz na kartce papieru napisać kilka najważniejszych zasad i do nich się odwoływać.
Konsekwencja zaprocentuje.
Bardzo prawdopodobne, że dziecko nie godząc się na Waszą stanowczość
i stawiane granice, zacznie się buntować. Przygotujcie się na bunt, płacz, krzyki i obrażanie się dziecka. Mimo to nie rezygnujcie ze swoich postanowień. Wasza konsekwencja i stanowczość z całą pewnością zostanie nagrodzona i zaprocentuje. Zanim się obejrzycie to , co tak bardzo chcecie wpoić dziecku, stanie się jego nawykiem.
Konflikty rodzinne w czasie pandemii – izolacji.
Z powodu pandemii korona wirusa w Polsce jesteśmy zmuszeni przebywać wiele czasu w zamknięciu , w gronie
najbliższych . Początkowo jest to wspaniała okazja dla pogłębienia i wzmocnienia wzajemnych relacji .
Jednak po pewnym czasie może okazać się , że mamy siebie zwyczajnie dosyć.
Napięcia , nieporozumienia i konflikty mogą pojawić się wtedy , gdy spędzamy ze sobą całe dni , a nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni.
Jak podkreślają psycholodzy , bezpośrednie relacje i bliskość są naszą naturalną potrzebą ale jednocześnie potrzebujemy czasu tylko dla siebie . Ważne jest , aby komunikować domownikom , że potrzebujemy chwili dla siebie .
To właśnie brak równowagi między przebywaniem razem a byciem oddzielnie może prowadzić do konfliktów domowych , wypominania sobie dawnych problemów , szukania winnych , wzajemnych pretensji …nawet o drobiazgi. Zdarza się , ze nawet niewinne żarty – w trudnej dla nas sytuacji – mogą prowadzić do eskalacji napięć i negatywnych emocji .
Okres izolacji można jednak wykorzystać np. na rozwiązanie problemów rodzinnych ( partnerskich ) które już były lub pojawiły się w czasie izolacji .Dajmy sobie szansę na szczerą rozmowę , podzielmy się swoimi obawami , wyraźmy sprzeciw jeśli nie odpowiada nam zachowanie partnera ; wspólnie znajdźmy rozwiązanie.
W nieporozumienia i konflikty między rodzicami często ” wmieszane ” są dzieci. Najczęściej są stroną bierną konfliktów ale obserwują zachowania dorosłych . Pamiętajmy jednak , że takie trudne doświadczenia mogą zostać z dziećmi przez dłuższy czas . ” Przepracujmy ” z dziećmi trudne dla nich doświadczenia ; wyjaśnijmy im co dzieje się w domu ; że rodzice kłócą się bo fakt izolacji i aktualna sytuacja są trudne również dla nas dorosłych.
Pamiętajmy :
– Izolacja to czas , który wymaga od nas wzajemnego zrozumienia a nie oceniania.
– Niezależnie od metrażu , ważne jest aby każdy w ciągu dnia mógł spędzić trochę czasu sam ze sobą a domownicy pozwolili na „oddech ” tej osobie.
– W czasie izolacji , dzieci widzą i słyszą to co dzieje się między rodzicami .
W przypadku nieporozumienia , konfliktu należy dziecku jasno zakomunikować że jest to sprawa dorosłych i że oni sobie z tym poradzą.
Polecam – pedagog szkolny
Kary i nagrody jako skuteczne narzędzia w procesie wychowania
Wychowanie dziecka to trudna sztuka. Rodzice często muszą sięgać po system kar i nagród. Wychowanie to zachowanie równowagi między karaniem a nagradzaniem. Żeby nagroda i kara były skutecznym środkiem wychowawczym muszą odnieść oczekiwany skutek.
Celem kary jest zniechęcenie dziecka do zachowań niepożądanych lub niebezpiecznych .Rodzice stosując kary mają nadzieję nauczyć dziecko co jest złe i szkodliwe. Nagrody mają za zadanie kształtowanie właściwych , pożądanych społecznie postaw.
Bardzo ważna jest postawa rodziców :
– dziecko musi mieć jasno określone granice zachowań
– rodzice muszą być jednomyślni , zgodni co do zastosowania kary i rodzaju kary ( jednolity front oddziaływań wychowawczych
– konsekwentni w przestrzeganiu przez dziecko wyznaczonych granic zachowania
Karanie dziecka
Kara zawsze wywołuje negatywne emocje zarówno w osobie karanej ( dziecko ) jak i karzącej ( rodzic) . Nie powinno się jej nadużywać. Aby kara spełniła swoją funkcję wychowawczą należy przede wszystkim pokazać dziecku bezpośredni związek między popełnionym czynem a zastosowaną karą. Dziecko musi wiedzieć i rozumieć za co zostało ukarane.
Rodzaje kar
– wyrażenie dezaprobaty wobec negatywnego zachowania
– słowna nagana
– zakazanie dziecku wykonywania pewnych czynności ( np. granie na komputerze } przez określony czas
-odwołanie zapowiedzianego wydarzenia ( np. wyjście do kina )
– naprawa wyrządzonej szkody ( np. posprzątanie pokoju )
Jak stosować kary
– przed zastosowaniem kary należy uwzględnić stopień przewinienia , okoliczności , wiek dziecka . Należy wziąć pod uwagę charakter dziecka , jego wrażliwość oraz częstotliwość występowania niewłaściwego zachowania.
– wymierzając dziecku karę należy pamiętać , że jej skuteczność zależy także od czasu. Kara nie może być odroczona w czasie lecz powinna być zastosowana bezpośrednio po przewinieniu .
– nie wolno wymierzać kary pod wpływem emocji , gniewu , złości ; wtedy najczęściej nie dajemy dziecku szans na spokojne
wyjaśnienie negatywnego zachowania a nałożona kara bywa nieadekwatna do przewinienia.
– skuteczność karania jest tym większa im silniejszy jest związek emocjonalny , uczuciowy i przywiązanie osoby karzącej i karanej.
– jeżeli osoba wymierzająca karę ( rodzic ) jest dla dziecka autorytetem , jest postrzegana jako osoba sprawiedliwa ,
dziecko będzie częściej żałowało swojego negatywnego zachowania i spokojniej przyjmie karę. W przeciwnym razie kara może wywołać u dziecka złość i agresję.
– karze zawsze musi towarzyszyć ukazanie możliwości poprawy
– kara musi być proporcjonalna do winy
W następnym ” odcinku ” rad i porad – System kar i nagród cz. 2 -” Nagroda jako metoda wychowawcza „
Polecam – pedagog szkolny
Rodzina w dobie pandemii
Epidemia koronawirusa zmieniła nasze życie. Większość czasu spędzamy w domu , pracując , ucząc się , bawiąc , oglądając tv , realizując swoje obowiązki rodzicielskie. Wszystkim nam brakuje ” normalnego ” życia Stajemy się bardziej drażliwi , nerwowi , doświadczamy jak trudne jest – w tych warunkach -budowanie pozytywnych relacji zarówno między nami , dorosłymi jak i relacji z dziećmi.
Koronawirus wywołuje dużo niepewności i obaw przed przyszłością; nie wiemy kiedy wrócimy do pracy , dzieci do szkół, co nas czeka , czy możemy cokolwiek planować. Nastrój niepewności i strachu generuje negatywne emocje nad którymi trudno jest często zapanować.
Wspierajmy dzieci , motywujmy je do działania , do nauki ; pamiętajmy jednak , aby w aktualnej , bardzo trudnej sytuacji nie stawiać przed nimi ( ale i przed sobą , innymi bliskimi ) zbyt wysokich i perfekcyjnych wymagań.
Najważniejsze są : uwaga , wsparcie , akceptacja , cierpliwość , wyrozumiałość i życzliwość. Pozytywne relacje między domownikami pomogą łatwiej znieść izolację , wypełniać swoje obowiązki i długotrwałe przebywanie z sobą.
Izolacja to trudny czas na budowanie czy utrzymanie bardzo dobrych relacji rodzinnych ale warto spróbować .
– Bądźmy życzliwi – wzajemna życzliwość i zrozumienie budują dobrą atmosferę .
– Dziękujmy – okazywanie wdzięczności , docenienie jest bardzo istotnym sposobem na zachowanie spokoju
oraz motywuje do działania dla innych
– Unikajmy obwiniania innych – wskazywanie palcem winnego powoduje że osoba ” oskarżana ” broniąc się oskarża ciebie . Wskazywanie winnych nakręca spiralę wzajemnych pretensji.
– Kontrolujmy zarówno treść naszych wypowiedzi ale i i ton głosu. Twój podniesiony głos prowokuje konflikty.
– Spróbujmy życzliwiej spojrzeć na ” niedoskonałości ” domowników ; nadmierny krytycyzm podsyca i wywołuje nieporozumienia .
– Nie obrażajmy się na siebie – porozmawiajmy , zwróćmy uwagę że dane zachowanie czy słowa sprawiły nam przykrość.
Izolacja to trudny czas , ale i w tym czasie warto popracować i zadbać o relacje z bliskimi.
Nadchodzą święta Bożego Narodzenia , to wspaniały i magiczny czas dla pogłębiania więzi rodzinnych, okazywania sobie uczuć ,budowania emocjonalnych relacji rodzinnych. Wykorzystajmy ten czas dla naszych najbliższych.
Polecam – pedagog szkolny
Skuteczna i efektywna nauka online.
Kolejny raz przychodzi nam się „zmierzyć”z nauką online. To duże wyzwanie dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Aktualna sytuacja społeczna ,brak codziennych kontaktów z rówieśnikami ,zdalne nauczanie , brak możliwości uczęszczania do szkoły sprzyja wpadaniu dzieci i młodzieży w stan ” nie chce mi się „. To zasada błędnego koła . Im mniej się dziecko uczy , tym ma słabszą motywację do nauki , a to powoduje że coraz bardziej dziecku nie chce się uczyć. Większość rodziców pracuje zawodowo i nie jest w stanie codziennie rano „kontrolować ” obecności dzieci na zajęciach. Warto więc porozmawiać z dzieckiem ,ukierunkować jego działania aby uczenie się było efektywne.
Żeby dzieciom chciało się chcieć a uczenie się było skuteczne warto zwrócić uwagę na kilka czynników :
otoczenie
motywacja
organizacja czasu
racjonalne dostarczanie energii
metody uczenia się dostosowane do typu osobowości
Otoczenie – bardzo istotne jest wyzbycie się wszelkich przedmiotów rozpraszających uwagę. Starajmy się wyeliminować dźwięki , hałas które dekoncentrują dzieci i przeszkadzają w skupieniu uwagi .
Motywacja – przed rozpoczęciem nauki należy wyznaczyć cel uczenia się np. opracowanie konkretnego tematu , odrobienie danych zadań , nauczenie się danego tematu . Wyznaczenie celu pozwala na lepsze zorganizowanie czasu przeznaczonego na naukę. Warto uświadomić dziecku korzyści płynące z opanowania wiedzy np. pozytywna ocena z przedmiotu , „zaliczenie ” I semestru nauki, promocja do klasy programowo wyższej .
Dobra organizacja czasu nauki – dziecko ( lub rodzice ) powinno rozplanować czas na naukę. Wyznaczyć np. 30- 45 minut na opanowanie danego tematu ; 10 minut na przerwę i 10 minut na powtórzenie materiału. Pamiętajmy ,że po
1.5 – 2 godzin uczenia się koncentracja uwagi znacznie spada. Najbardziej efektywny dla mózgu jest układ 45 minut nauki , 10- 15 minut przerwy.
Racjonalne dostarczanie energii – w czasie nauki umysł pracuje bardzo intensywnie i zużywa bardzo dużo energii którą trzeba systematycznie dostarczać . Warto dodać energii organizmowi jedząc produkty bogate w selen , cynk i lecytynę które ułatwiają myślenie i zapamiętywanie np. gorzką czekoladę , orzechy.
Metody uczenia się dostosowane do typu osobowości .
W aspekcie uczenia się wyróżniamy trzy typy osobowości : wzrokowiec , słuchowiec, kinestyk ( ruchowiec)
Wzrokowiec – jeżeli dziecko jest wzrokowcem to najlepiej zapamiętuje tabelki , schematy , rysunki , kolory ; wszystko to co ” rzuca się ” w oczy .Dziecko powinno używać w swych notatkach kolorów aby wzrok koncentrował się na wyróżnionych fragmentach tekstu . Zakreślanie , zaznaczanie kolorem pojęć i ważnych informacji , przepisywanie najistotniejszych wiadomości na kartkę dodatkowo utrwali materiał.
Słuchowiec – lubi wszystkie formy dźwiękowego przekazu informacji. Dzieci- słuchowcy powinny uczyć się poprzez głośne czytanie materiału , głośne powtarzanie nauczonego materiału , odtwarzanie i słuchanie nagranego materiału.Słuchowiec powinien wypowiadać na głos to , co zapamiętał ucząc się; czytać głośno notatki , słówka z obcego języka .
Istotne będzie aby ktoś z domowników przeczytał lub nagrał i odtwarzał istotne wiadomości które dziecko ma opanować.
Kinestyk (Ruchowiec ) – dziecko najlepiej zapamiętuje to co samo wykona; angażuje swoje ciało podczas powtarzania materiału lub nauki. Kinestycy powinni możliwie najbardziej angażować swoje ciało do nauki ; np. głośne powtarzanie informacji podczas chodzenia , gestykulacji. Istotna jest wizualizacja tego o czym się uczy ; rysowanie w powietrzu konkretnych obrazów , naśladowanie emocji towarzyszącym wydarzeniom (np. historycznym ) które musi zapamiętać.
Polecam – pedagog szkolny