30 października odwiedziła nas Pani Ilona bibliotekarka z Miejskiej Biblioteki Publicznej Filia 24. Odbyliśmy podróż po Ameryce Północnej. Poznaliśmy jej położenie, klimat i najważniejsze geograficzne ciekawostki. Dowiedzieliśmy się co warto zwiedzić. Pani Ilona opowiadała nam o zwierzętach , głównie o szopie praczu. Słuchaliśmy opowieści o Dzikim Zachodzie i kowbojach czyli tradycyjnych mieszkańcach zachodnich stanów USA. Niegdyś hodowcach bydła, nierozłącznych ze swoimi końmi, koniecznie w charakterystycznych kapeluszach. Mówiliśmy też o Indianach – pierwotnych mieszkańcach kontynentu amerykańskiego. Ich charakterystycznym nakryciem głowy był pióropusz. Miał on znaczenie religijne, odzwierciedlał również osiągnięcia wojowników indiańskich. Pióropusze miały charakterystyczne cechy dla danego plemienia. Takie pióropusze, na zakończenie zajęć, wykonały chętne dzieci.

26 września odwiedziła nas Pani Ilona, bibliotekarka z Miejskiej Biblioteki Publicznej Filia 24. Poprowadziła zajęcia, podczas których uczniowie mogli trochę popodróżować. Przypomnieli sobie nazwy wszystkich kontynentów, poznali charakterystyczne zwierzęta żyjące w różnych częściach świata. Pani Ilona skupiła się głównie na kapibarach, ostatnio ulubionym zwierzątku dzieci szkolnych. Uczniowie mogli sobie wyobrazić, że kapibara mieszka z nimi i musieli wybrać dla niej imię. Na zakończenie spotkania chętne dzieci wykonały kapibary z papieru.

Szanowni Rodzice!
Karta zapisu dziecka do świetlicy z klas I – III do pobrania pod linkiem: karta.

Wyniki konkursu „Twórcze jajo„

I miejsce – Amelia Pałgan kl. 4a
II miejsce – Zuzanna Sefeld kl. 2a oraz Liliana Żyguła kl. 3b
III miejsce – Halitska Zlata kl. 3b oraz Julia Tora kl. 1a
Wyróżnienia: Genrietta Balabchenkova kl. 2a oraz Lena Markowska kl. 2a Bardzo gratulujemy zwycięzcom konkursu.

27 marca gościliśmy w świetlicy panią Karolinę – bibliotekarkę z MBP Filia 24. Tematyką spotkania była ekologia i segregacja śmieci. Zajęcia były oparte o wybraną literaturę dotyczącą tematu. 

24 kwietnia gościliśmy  w świetlicy panią Emilię  – bibliotekarkę z MBP Filia 24. Tematyką spotkania były zwierzęta domowe. Pani Emilia nakreśliła dzieciom w jaki sposób należy opiekować się zwierzętami, które mamy w domach, jak o nie dbać, jak odżywiać, jak pielęgnować. Na zakończenie zajęć chętne dzieci wykonały pracę plastyczną związaną z tematem.

Wyniki konkursu „MASKA TEATRALNA”
W tym roku z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w świetlicy szkolnej pierwszy raz został zorganizowany konkurs „MASKA TEATRALNA”. 
Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie i udział. Dostaliśmy cudowne prace! Bardzo doceniamy czas poświęcony na wykonanie zadania konkursowego i podziwiamy kreatywność każdego uczestnika 🙂
Wybór masek, które zajęły miejsce na podium był nad wyraz ciężki…
Wyniki:
I miejsce:
Julia Chaluch, kl. 3b
II miejsce:
Amelia Pałgan, kl. 4a
Liliana Żyguła, kl. 3b
III miejsce
Lena Markowska, kl. 2a
Zofia Miśta, kl. 2b
Pozostałe osoby zostały nagrodzone za wyróżnione prace 🙂 
Każdemu uczestnikowi serdecznie gratulujemy!
Wychowawca świetlicy: Anna Jakubiak

Serdecznie zapraszamy wszystkich uczniów klas 1 – 4 do wzięcia udziału w świetlicowym konkursie.
Dnia 27 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru, z tej okazji organizujemy konkurs polegający na wykonaniu maski teatralnej w formie przestrzennej.
Prace konkursowe można składać do 31 marca włącznie.
Szczegóły w zamieszczonym regulaminie.
Zapraszamy do udziału i życzymy powodzenia!

Załącznik:
Regulamin

24 stycznia 2025 gościliśmy w świetlicy panią Karolinę – bibliotekarkę z MBP Filia 24. Na spotkaniu poznaliśmy słonia Elmera, jego kolorowe przygody oraz słoniowych przyjaciół. Pani Karolina przedstawiła nam kilka ciekawostek o słoniach, podała także fakty  i mity na temat tych olbrzymich ssaków. Niektórzy z uczestników spotkania mogli pochwalić się płynnością czytania i przeczytać wskazany tekst. Na zakończenie zajęć chętni pokolorowali Elmera według wskazówek zapisanych po angielsku.

Regulamin konkursu plastycznego
„Zima jak z bajki”

Organizator konkursu: świetlica szkolna w Szkole Podstawowej nr 2

Cele konkursu:
● rozbudzenie wrażliwości estetycznej dzieci,
● pobudzenie aktywności twórczej,
● doskonalenie sprawności manualnej,
● rozwijanie umiejętności obserwacji zmieniającej się przyrody oraz dostrzeganie zjawisk i zdarzeń zachodzących podczas pory roku jaką jest zima,
● uwrażliwienie na piękno zimowego krajobrazu
Zasady uczestnictwa:
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas I –III
Termin składania prac upływa 06 lutego 2025 r. Prace należy składać w świetlicy szkolnej. Prace plastyczne mogą być wykonane w dowolnej, płaskiej technice plastycznej. Format pracy: A3 lub A4.
Praca może być wykonana dowolną techniką (np. rysunek, malarstwo, kolaż, techniki mieszane).
Praca musi zostać wykonana samodzielnie przez ucznia.
Kryteria oceny:
Komisja konkursowa powołana przez organizatora dokona oceny prac biorąc pod uwagę:
● pomysłowość,
● zgodność pracy z tematem konkursu,
● oryginalność i inwencję twórczą,
● samodzielność wykonania pracy,
● walory artystyczne,
● estetykę wykonania.
Postanowienie końcowe:
Zgłoszone prace przechodzą na własność Organizatora. Wyniki konkursu zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły, w zakładce świetlica, do dnia 13.02.2025 roku. Autorzy zwycięskich prac otrzymają nagrody rzeczowe. Prace niezgodne z regulaminem nie będą oceniane.
Organizator jest administratorem danych osobowych udostępnianych przez uczestników konkursu; dane te mogą być wykorzystane tylko i wyłącznie w celach związanych z konkursem Biorąc udział w konkursie uczestnik wyraża zgodę na zastosowanie się do niniejszego Regulaminu.

21 listopada gościliśmy w świetlicy panią Aleksandrę – bibliotekarkę z MBP Filia 24. Prezentowała nowości książkowe dostępne w zbiorach biblioteki, a także pokazała ciekawe publikacje o emocjach, zasadach dobrego zachowanie. Omówiła kilka podstawowych zasad, których używamy na co dzień, podkreśliła ich znaczącą rolę w życiu. Dzieci mogły pooglądać przyniesione książki, przyjrzeć się ilustracjom, a także po zajęciach pójść do biblioteki i je wypożyczyć.

Konkurs świetlicowy “Ulubiona postać z bajki”

Na konkurs świetlicowy “Ulubiona postać z bajki” wpłynęło 18 prac. Jury wybrało 6 spośród oddanych i nagrodziło miejscami I-III.
I miejsce zdobyła Liliana Żyguła z klasy 3b i Julita Oleśkiewicz z klasy 1a
II miejsce zdobyła Lilianna Bielak z klasy 4a i Amelia Pałgan z klasy 4a
III miejsce Michalina Hupacz z klasy 2a i Julia Tora z klasy 1a
Nagrodzone osoby otrzymały dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
Gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach.

Wyniki konkursu „Dyniowy zawrót głowy„
W tym roku po raz kolejny w naszej świetlicy szkolnej został zorganizowany konkurs dla klas I-IV na najciekawszą dynię, w której wzięło udział aż 32 uczniów.

Uczniowie wraz z pomocą rodziców wykazali się ogromem kreatywności, poczuciem estetyki i bezgraniczną wyobraźnią!
1 miejsce:
Julia Tora kl.1a
2 miejsce:
Julia Chaluch kl. 3b i Kacper Stykała kl.2a
3 miejsce:
Maja Atlas kl.3a, Liliana Żyguła kl.3b, Alicja Kroczek kl.2b
Wyróżnienia:
Sofiia Masliuk -kl.3a
Włodarczyk Eliza -kl.2a
Błąkała Alan-kl.2b
Maria Merezhko – kl.2a
Markowska Lena-kl.2a
Jaśkiewicz Wiktoria -kl.1a
Hankus Antoni -kl.3b
Jan Czogała -kl.3b
Balabchenkova Genrietta -kl.2a
Borys Emilka – kl. 2a
Oleśkiewicz Julita -kl.1a
Mitosz Małgorzata -kl.3b
Palgan Amelia – kl.4a
Serdecznie dziękujemy za tak liczny udział i gratulujemy wszystkim za przepiękne prace!
Wychowawca świetlicy Wojtysiak Justyna

Wizyta wolontariuszy ze schroniska dla bezdomnych zwierząt.

Dzisiaj gościliśmy czworonoznych milusińskich 🙂.Dwa adoptowane że schroniska psiaki skradły serca wszystkich! Ich opiekunowie są wolontariuszami katowickiego schroniska. Bardzo ciekawie opowiadali o opiece nad zwierzętami, odpowiadali na mnóstwo pytań. Pouczyli też, jak należy się zachować przy nieznanym psie. Głaskaczkom i zachwytom nie było końca! Obustronnie! Dziękujemy za wizytę i zapraszamy za rok! Spotkanie było podsumowaniem naszej akcji MEGAPAKA DLA PSIAKA I KOCIAKA.

Regulamin konkursu plastycznego
„Moja ulubiona postać z bajki”

  1. Organizator konkursu:
    świetlica szkolna w Szkole Podstawowej nr 2 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 5
  2. Cele konkursu:
    ● rozbudzenie wrażliwości estetycznej dzieci,
    ● pobudzenie aktywności twórczej,
    ● doskonalenie sprawności manualnej,
    ● rozwijanie kreatywności,
    ● rozbudzenie fantazji i wyobraźni twórczej,
    ● popularyzacja działań plastycznych i poszerzanie wiedzy z zakresu różnych technik
    plastycznych,
    ● umożliwienie dzieciom i młodzieży zaprezentowanie swojego talentu.
  3. Zasady uczestnictwa:
    Przedmiotem konkursu jest stworzenie pracy plastycznej przedstawiającej ulubioną postać z bajki, filmu animowanego, filmu fabularnego itp.
    W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas I –IV.
    Termin składania prac upływa 12 listopada 2024 r. Prace należy składać w świetlicy szkolnej. Format A4 lub A3. Praca powinna być wykonana samodzielnie. Praca konkursowa musi stanowić artystyczną wypowiedź uczestnika na temat konkursu. Każdy uczestnik konkursu może zgłosić jedną pracę wykonaną wybraną przez siebie dowolną techniką plastyczną: ołówek, kredki, węgiel, pastele, farby (akwarela, akryl, tempera, olej), techniki graficzne (bez grafiki komputerowej), kolaż, itp. Podpiszcie prace z tyłu i napiszcie jaką postać narysowaliście.
  4. Kryteria oceny:
    Komisja konkursowa powołana przez organizatora dokona oceny prac biorąc pod uwagę:
    ● pomysłowość,
    ● zgodność pracy z tematem konkursu,
    ● oryginalność i inwencję twórczą,
    ● samodzielność wykonania pracy,
    ● walory artystyczne,
    ● estetykę wykonania.
  5. Postanowienie końcowe:
    Zgłoszone prace przechodzą na własność Organizatora. Wyniki konkursu zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły, w zakładce świetlica, do dnia 19.11.2024 roku. Autorzy zwycięskich prac otrzymają nagrody rzeczowe.
    Prace niezgodne z regulaminem nie będą oceniane.
    Organizator jest administratorem danych osobowych udostępnianych przez uczestników konkursu; dane te mogą być wykorzystane tylko i wyłącznie w celach związanych z konkursem. Biorąc udział w konkursie uczestnik wyraża zgodę na zastosowanie się do niniejszego Regulaminu.

Zapraszamy uczniów klas 1-4 do wzięcia udziału w konkursie „Dyniowy zawrót głowy „ Bardzo prosimy aby dynie przynosić tylko w terminie 28.10-30.10 z uwagi na krótki żywot materiału 🙂

Karta zapisu dziecka do świetlicy 

Uczennica naszej szkoły Zuzanna Horzenko z klasy 6b zaprosiła chętne dzieci uczęszczające do świetlicy na zajęcia z szycia. Przygotowała tematykę spotkań oraz potrzebne materiały. Odbyło się 5 spotkań, podczas których powstały pandy oraz serduszka z filcu. Uczestnicy byli bardzo zainteresowani nauką szycia, chętnie słuchali wskazówek prowadzącej oraz z pasją i zaangażowaniem wykonywali swoje prace.
Wyrazili także chęć na kolejne spotkania w nowym roku szkolnym.

🙂

Liliana Żyguła z klasy 2b zajęła 2 miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym „Kot mój przyjaciel” organizowanym przez SP 67 w ZSP nr 20 w Katowicach. Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy plastycznej na zadany temat. Lila wykazała się pomysłowością oraz starannością w wykonaniu pracy. Gratulujemy!

7 czerwca odbyło się spotkanie z panią Aleksandrą pracującą w Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia 24. Rozmawialiśmy na temat zbliżających się wakacji, letniego wypoczynku, obserwacji przyrody i ciekawego zagospodarowania wolnego czasu. Pani Aleksandra zaproponowała nam kolejne interesujące i niebanalne pozycje książkowe, które dostępne są w bibliotece.

Świetlica szkolna ogłasza ostatni w tym roku szkolnym konkurs plastyczny. Puśćcie wodzę fantazji i pokażcie nam jak wyglądają Wasi superbohaterowie i jakie mają moce. Każdy z nas ma swojego superbohatera, czyli osobę, która słynie z odwagi, dobroci i innych zalet. Żeby wygrać w naszym konkursie wystarczy go po prostu namalować. Zatem do dzieła! Czekamy na Wasze prace 

🙂

Regulamin konkursu plastycznego „SUPERBOHATER”

24 kwietnia 2024 w naszej świetlicy odbył się seans filmowy. Obejrzeliśmy film Aladyn.
Wspólnie wyruszyliśmy w niebezpieczną i pasjonującą podróż, przeżywaliśmy przygody Aladyna i Dżasminy, śpiewaliśmy piosenki pojawiające się w filmie i oczywiście chrupaliśmy popcorn. Po seansie chętni uczniowie rysowali wybraną przez siebie scenę z filmu. Był to miło spędzony czas!

15 marca ponownie odwiedziła nas pani Aleksandra, pracująca w Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia 24. Zaprezentowała książki traktujące o Wielkanocy, a także opowiedziała o zwyczajach i obrzędach dotyczących tych świąt. Przeczytała nam również kilka rozdziałów przezabawnej książki Jacka Pałki pt.: Przygody Pana Bazylka. Są to „Przygody” sześcioletniego Bazylka, spisywane przez jego Tatę w internetowym dzienniku. Książka ta
jest pełnym absurdalnego humoru, ojcowskiego uczucia, niekiedy kontrowersyjnym zapisem roku z ich życia w miasteczku na południowym zachodzie Polski. Na zakończenie spotkania pani Aleksandra pokazała nam jak zrobić efektowne wiosenne liście.

Serdecznie zapraszamy do udziału w drugiej edycji konkursu tanecznego „NAKRĘĆ SIĘ!”.
Konkurs dedykowany jest dla uczniów klas I – V.
Regulamin i szczegóły konkursu w grafice poniżej.
Czas nadsyłania zgłoszeń z nagraniami do 10.05.2024 r.

Zajęcia w świetlicy prowadzone przez uczniów naszej szkoły.

W marcu uczniowie Kacper Wojtysiak z klasy 6a oraz Kuba Banasiewicz z klasy 6b poprowadzili interesujące zajęcia ze sztuk walk. Kacper Wojtysiak reprezentuje boks olimpijski trenując w klubie bokserskim 06 Kleofas AZS AWF Katowice, natomiast Kuba Banasiewicz reprezentuje karate KYOKUSHIN trenując w Michał Krzak Karate. Każdy z nich specjalizuje się w innej dziedzinie, ale zarówno Boks olimpijski jak i Karate mogą być doskonałym sposobem na rozwijanie umiejętności, budowanie pewności siebie i utrzymanie zdrowia. Uczniowie pokazywali że każda z tych dyscyplin uczy samodyscypliny, wytrwałości i odpowiedzialności oraz ważne są także umiejętności radzenia sobie z emocjami i kontrolowania agresji.
Trzymamy kciuki za dalsze sportowe sukcesy i dziękujemy za ciekawe zajęcia.

Spotkanie biblioteczne

5 grudnia do naszej świetlicy zawitał gość. Odwiedziła nas Pani Aleksandra pracująca w pobliskiej Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia 24. Opowiedziała nam co to jest biblioteka oraz kto i po co może z niej korzystać. Następnie wyjaśniła nam jakie lektury w niej znajdziemy i która z filii posiada księgozbiór tylko dla dzieci. Doradziła jak dobierać książki do swoich zainteresowań. Na spotkaniu Pani Aleksandra przedstawiła książki o tematyce świątecznej. Opowiadała o świątecznych zwyczajach i tradycjach. Na koniec spotkania pokazała nam jak pięknie udekorować łańcuch na choinkę.

Konkurs plastyczny “Stwórz swojego stwora”
Na konkurs wpłynęło 36 prac. Jury nagrodziło 5.
Wygrani otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
Wszystkim dziękujemy za udział w konkursie, a zwycięzcom
gratulujemy.
I miejsce Marcelina Zielińska, kl. 3a
I miejsce Liliana Żyguła, kl. 2b
II miejsce Anastasiia Arabadzhy, kl. 3b
III miejsce Amelia Pałgan, kl. 3a
III miejsce Michalina Hupacz, kl. 1a.

Wyniki Konkursu na Najpiękniejszą Dynię:


Do tegorocznej edycji konkursu świetlicowego NA NAJPIĘKNIEJSZĄ DYNIĘ zgłoszone zostały 44 dynie!
Jury miało niełatwe zadanie, ponieważ wszystkie dynie zachwycały pomysłowością i oryginalnością.


Oto lista Laureatów:
1 miejsce – Lena Kurzyńska -kl.2a
2 miejsce -Marcelina Zielińska -kl.3a
2 miejsce – Liliana Żyguła -kl.2b
3 miejsce – Danyil Khvyliuk-kl.2b
3 miejsce – Wojciech Gajek -kl.2b
3 miejsce -Karol Juchniewicz -kl.2a
4 miejsce – Jan Czogała – kl.2b
4 miejsce – Krystian Kubiak -kl.1 b
Wyróżnienia:
Lilianna Bielak -3a
Julia Komin-2b
Yuliana Khvyliuk-3a
Michalina Hupacz-1a
Ulia Chaluch -2b
Antoni Hankus -2b
Lena Markowska -1a
Kornelia Komin-1a
Natan Oleśkiewicz-3a

Dyplomy:

Regulamin konkursu

WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO DLA KLAS I-III “ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI”

Na konkurs wpłynęło 27 prac. Po wstępnej weryfikacji 17 zakładek przeszło do oceny przez Jury.


Dyplom uczestnictwa zdobyły:
Gosia Mitosz
Lila Bielak
Lena Kurzyńska
Hania Kloś
Natalia Babuchowska
Daria Panko
Maja Atłas

Wyróżnienia zdobyli:
Dominik Tomczak
Eliza Włodarczyk
Michalina Hupacz
Zlata Hallitska


III miejsce
Amelia Pałgan
Danyil Khvyliuk
Yuliana Khvyliuk


II miejsce
Marcelina Zielińska
Lila Żyguła

I miejsce
Anastasiia Arabadzhy

Nagrody rzeczowe i dyplomy otrzymali wszyscy, którzy zdobyli wyróżnienia oraz miejsca I, II, III.
Dziękujemy za udział w konkursie. Wygranym serdecznie
GRATULUJEMY.

Regulamin konkursu

Program dla szkół

W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła przystąpiła po raz kolejny do „Programu dla szkół”, który jest kontynuacją programów „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Szklanka mleka” realizowanych w ubiegłych latach. „Program dla szkół” skierowany jest do dzieci uczęszczających regularnie do szkół podstawowych, tj. dzieci klas I-V szkół. Celem „Programu dla szkół” jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie na etapie, na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety i wzrost świadomości społecznej w tym zakresie wśród dzieci i rodziców. Program ma również na celu propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych. Program ma kreować prozdrowotne postawy i zachowania dzieci, dlatego będą im udostępniane produkty o wysokich walorach zdrowotnych, świeże i niskoprzetworzone: porcja owocowo-warzywna – składająca się z jednego produktu owocowo-warzywnego (tj. jednego owocu albo jednego warzywa albo jednego soku określonego w rozporządzeniu MRiRW) – jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, kalarepy, marchewka, rzodkiewka, pomidorki, papryka słodka oraz soki i przeciery owocowe; porcja mleczna – składa się z jednego produktu mlecznego (tj. mleka albo przetworu mlecznego określonego w rozporządzeniu MRiRW) – mleko białe, kefir naturalny, jogurt naturalny oraz twarożek naturalny. Aby skutecznie kształtować nawyki żywieniowe dzieci samo udostępnianie im produktów nie wystarczy. Dlatego dzieci będą uczestniczyły w specjalnych działaniach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z wytycznymi MEN przez szkoły, a mającymi na celu naukę samodzielnego dokonywania właściwych wyborów żywieniowych, zasad zdrowego odżywiania w szczególności poznania korzyści diety bogatej w owoce, warzywa, produkty mleczne oraz poszerzenie wiedzy dzieci na temat ich pochodzenia, uprawy i produkcji oraz jak postępować, aby nie marnować żywności. W ramach ww. działań, w każdym semestrze roku szkolnego, będą realizowane co najmniej dwa z poniższych działań: organizowanie konkursów tematycznych, organizowanie wycieczek do gospodarstw rolnych, gospodarstw ogrodniczych, zakładów przetwórstwa owoców i warzyw, w tym gospodarstw ekologicznych lub zakładów przetwarzających produkty mleczne, a także wycieczek na lokalne rynki, na których produkty te są oferowane, organizowanie warsztatów kulinarnych, zakładanie i prowadzenie ogródków szkolnych, w tym w formie grządek na parapecie, upraw w workach i donicach, wspólne spożywanie drugiego śniadania, połączone z degustacją owoców, warzyw, mleka i ich przetworów, z możliwością spożywania produktów regionalnych i ekologicznych, stosowanie innych sposobów upowszechniania informacji o korzyściach płynących ze spożywania owoców, warzyw, mleka i ich przetworów, w szczególności przez organizowanie wystaw, przygotowywanie prezentacji oraz wydawanie gazetek. Powyższe działania obejmują każdorazowo edukację z zakresu: zasad zdrowego żywienia; pochodzenia i uprawy owoców i warzyw oraz produkcji produktów mlecznych; przeciwdziałania marnotrawieniu żywności, w tym upowszechnianie wiedzy jak przechowywać i przygotowywać żywność oraz jak postępować z odpadami spożywczymi i kuchennymi. W zależności od rodzaju ww. działań ich wykonanie może również obejmować upowszechnianie informacji o zasadach rolnictwa ekologicznego, w tym znakowania produktów ekologicznych.
WARUNKI UDZIAŁU W „PROGRAMIE DLA SZKÓŁ” W ROKU SZKOLNYM 2023/2024 W związku z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu dla szkół, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zachęca do zapoznania się z nowymi Warunkami udziału w „Programie dla szkół” w roku szkolnym 2023/2024 wprowadzonymi Zarządzeniem Nr 123/2023 Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 05.09.2023 r.
Powyższe zmiany oraz dodatkowe informacje dotyczące programu zamieszczone są na stronie https://www.gov.pl/web/arimr/program-dla-szkol-22-23 oraz https://www.programdlaszkol.org/szkoly/index.

Otwórz zdjęcie

Szanowni Rodzice!
Karta zapisu dziecka do świetlicy z klas I – III do pobrania pod linkiem: karta.

Podsumowanie projektu „Zabawa sztuką”.

W 2023 roku świetlica realizowała Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” edycja 2022/2023. Projekt realizowany był od 19.09.2022 r. do 31.05.2023 r. Projekt bazuje na założeniach Friedricha Froebla, a jednym z podstawowych założeń pedagogiki freblowskiej jest zabawa. Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawa sztuką” odnosi się do świata sztuki, w kontekście sztuk plastycznych (tj. malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, fotografia, ceramika, wzornictwo itd.).
Projekt został objęty patronatem przez:
• Ministra Edukacji i Nauki,
• Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
• Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka,
• Marszałka Województwa Śląskiego – Jakuba Chełstowskiego,
• Bliżej Przedszkola,
• Sztuka dla dzieci,
• Froebel.pl
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Zabawa sztuką” jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. Dobór odpowiednich metod pracy ma na celu pobudzenie uczniów do zdobywania wiedzy i umiejętności. Projekt jest przeznaczony dla dzieci w wieku od 3 do 18 lat, zatem nasi uczniowie uczęszczający na świetlicę szkolną również zostały objęte projektem.
Cele szczegółowe
• tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy,
• wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym,
• zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami,
• rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno,
• udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
• rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością, innowacyjnością,
• zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
• kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu obrazów,
• doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki,
• przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki,
• wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,
• kształtowanie orientacji przestrzennej,
• rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
• doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
• rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań związanych z kodowaniem i programowaniem,
• wspomaganie rozwoju dzieci,
• odkrywanie dziecięcych talentów,
• budowanie więzi w grupie szkolnej,
• rozwijanie wiary we własne możliwości,
• współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami, branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
• kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach dotyczących świata sztuki,
• udział w akcjach propagujących działalność twórczą, rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych.
W projekcie zadania należało traktować jako propozycje, które zostały dostosowane do możliwości dzieci, zatem zadania realizowane były według mojego pomysłu, z uwzględnieniem kreatywności oraz możliwości dzieci. Kluczowe było odwołanie się do świata sztuki, a celem nie było tworzenia tylko prac plastycznych. Inspirowałam się i dzieliłam się własnymi pomysłami. Umieszczałam zdjęcia na grupie projektowej oraz na stronie szkoły.
Spośród zaproponowanych zadań wraz ze swoją grupą zrealizowałam 8 zadań:
1.”TWAL” – malowaliśmy linią za pomocą kartoników oraz kart. Myślenie linią, to jedna z najpopularniejszych technik wykorzystywanych przez nauczycieli freblowskich.
2.”Nietypowy pędzel” – tradycyjny pędzel zastąpiony wacikami, pomponami, filcem, folią aluminiową lub bąbelkową, piórkami, pomponami, kawałkami papieru, włóczką, liśćmi, trawą itd.
3.”Zakodowany obraz” – Wspólnymi siłami stworzyliśmy abstrakcyjne dzieło odkodowując informację a następnie malowaliśmy kod na podobraziu.
4.”Świąteczna ozdoba” – Picasso, Miró, Mondrian, Klee, Boccioni, Klimt, Dali, Pollock, Matisse, Kandinsky jako inspiracja do wykonania pisanki nawiązującej do jego dzieł(a).
5.”Działamy razem!” – wyszliśmy poza mury placówki i udaliśmy się do Muzeum Śląskiego na wystawę Magdaleny Abakanowicz pt. ’’Bambini’’. Rozłożyliśmy papier, kredki, pastele, ołówki.
6.”Sztuka użytkowa” – coraz częściej nazywana również rzemiosłem artystycznym. Zaprojektowaliśmy i przygotowaliśmy wspólnie przedmiot, który stał się nie tyle ozdobą, co faktycznie spełnił się w formie użytkowej czyli kalendarz adwentowy.
7. „Architekci” – każde państwo rozpoznawalne jest za sprawą jakiejś budowli. Budując z klocków stworzyliśmy miniaturki wybranego symbolu architektonicznego.
8.”Ekspresjonizm abstrakcyjny” – (action painting) – Malarstwo akcji, to spontaniczne rozlewanie farb, chlapanie.
Kluczowym elementem w naszych pracach okazała się spontaniczność w tworzeniu. Projekt cieszył się w naszej świetlicy ogromną popularnością i budził wiele pozytywnych emocji.
Opiekunem projektu była wychowawca świetlicy mgr Wojtysiak Justyna.

Certyfikat – lekturki spod chmurki

Podczas zajęć świetlicowych chętne dzieci uczestniczyły w zajęciach w ramach projektu edukacyjnego „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” wspierających rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III. Głównym założeniem zajęć „Czytam z klasą, lekturki spod chmurki” było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci, a pośrednio także rozwój mowy, pamięci, wyobraźni i koncentracji uwagi. Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki. Zapewnienie dzieciom częstego kontaktu z literaturą dziecięcą, która była inspiracją do rozwijania zdolności recytatorskich, aktorskich i plastycznych naszych wychowanków. Założeniem było także doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz zachęcenie rodziców do czytania dzieciom. Zaproponowanie dzieciom alternatywnego (do telewizji i Internetu) sposobu spędzania wolnego czasu.
Projekt składał się z trzech modułów:
I MODUŁ – podróże po Polsce
II MODUŁ – podróże po Europie
III MODUŁ -podróże po świecie.
W każdym z modułów nauczyciel wraz z dziećmi wybierał jedną spośród czterech zaproponowanych lektur, do której uczniowie wykonywali zadania, minimum cztery. Lektury były czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów. Po zakończeniu każdego z modułów nauczyciel wprowadzał sprawozdanie na stronie organizatora, który po zatwierdzeniu modułu przyznawał potwierdzenie jego realizacji oraz dostęp do kolejnego modułu.
Pokazano dzieciom, że czytanie jest alternatywą dla komputera lub telewizora, że jest modne i fascynujące. Zajęcia czytelnicze kojarzyły się dzieciom z radością, a nie obowiązkiem, z ciekawym spędzaniem czasu, a nie nudą, z odnajdywaniem siebie w literaturze, z poznawaniem świata, ze śmiechem i radością.

Certyfikat – świetliczaki na tropie kolorów

W roku szkolnym 2022/2023 realizowany był projekt edukacyjny “Świetliczaki na tropie kolorów świata”.
Zadaniem uczestników było wykonanie minimum 12 zadań z podanego przez organizatorów zestawu. Barwy flagi olimpijskiej symbolizujące poszczególne kontynenty, były tematem przewodnim trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego w ramach Akademii Świetlicowej, tj.: „Świetliczaki na tropie… kolorów Świata”. Poruszaliśmy się po 6 modułach (5 dotyczących barw olimpijskich odpowiadających kolejno: Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią i 1 wspólny „Kolorowy” w odniesieniu do wszystkich kontynentów).

Z każdego z modułów wybraliśmy po 2 zadania do realizacji, z ostatniego 3. Udział w projekcie był wspaniałym przeżyciem dla każdego uczestnika.
Mogliśmy podróżować w różne, jeszcze nieznane nam miejsca, poznać najodleglejsze zakątki świata, Zachwycić się pięknem przyrody, poznać gatunki fauny i flory, o których nie mieliśmy pojęcia. Zobaczyć jak wielki jest świat i jak ciekawie go odkrywać. Uczestnicy projektu byli zafascynowani podejmowanymi tematami. Wykazywali inicjatywę i sami chcieli przygotowywać ciekawostki w celu poszerzenia tematu. Prace plastyczne, które przygotowywali rozwijały ich wyobraźnię, wrażliwość estetyczną, dawały radość i zadowolenie oraz rozwijały manualnie i motorycznie.

Podsumowanie akcji #ZDROWOROSNA


Nasza szkoła zgłosiła się do akcji #ZDROWOROSNA, organizatorem której jest firma W. Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o. Szkoła otrzymała pakiety edukacyjne do wysiewu koperku ogrodowego. Celem zajęć było wdrożenie uczniów do samodzielnego wysiewu nasion w warunkach domowych. Uczniowie klas 1-3 zapoznali się z etapami wegetacji rośliny od nasionka do owocu, poznali sposoby oraz warunki potrzebne do uprawy roślin, rozwijali umiejętności przyrodnicze oraz poznali sposoby zapobiegania marnotrawieniu żywności.

Nie tylko kartka i kredka w użyciu 🙂 Świetliczaki pracują też z własnym ciałem w ramach ogólnopolskiego programu „Zdrowo i Sportowo”. Kilka razy w miesiącu rozciągamy się, bawimy ruchowo i poznajemy sposoby na relaks oraz wyciszenie… Nie każdemu się chce, ale w grupie zawsze znajdzie się motywacja 💪

Podsumowanie półkolonii zimowych

Turnus I – 16.01-20.01.2023 r.

Turnus II – 23.01-27.01.2023 r.

Akcja „Wylosuj Anioła„

Akcja charytatywna w której ponownie nasi uczniowie zaangażowali się pełnym sercem i po raz kolejny wysłali własnoręcznie stworzone kartki dla dzieci ze oddziału Hematologii, Onkologii i Transplantologii Dziecięcej Uniwersytetu Szpitala Dziecięcego w Lublinie.

W tym roku na katowicki rynek w Katowicach trafiła bombka wykonana przez nauczyciela naszej szkoły p. Wojtysiak Justynę.